更新!大马卫生总监:霹雳州累计45宗确诊新冠肺炎病例,2人在ICU抢救!其中1人是急诊室医生!


昨日(20)大马卫生总监在面子书发布已有15名前线医护人员确诊新冠肺炎,并有两名正在ICU抢求中!但是他并没有表明两位ICU病患来自哪里。

今日(21)大马卫生总监在面子书发布有关霹雳州的新冠病情,更透露了一名急诊医学专家在ICU中抢救,需要呼吸辅助器!

文翻译:

截至2020年3月20日下午12时,霹雳州有45例确诊新冠病例。这包括两名正在怡保Hospital Raja Permaisuri Bainun加护病房(ICU)接受治疗的患者。

其中一名ICU患者是来自霹雳州KKM医院的急诊医学专家。他需要呼吸帮助的第二名kkm卫生工作人员。而另一名ICU患者63岁,他曾经出席Sri Petaling万人大集会。两名患者目前情况危急,但病情稳定。目前死亡情况没有社交媒体所传播中那么可怕。

KKM的卫生官员在全国范围内都在努力为确诊患者提供最好的治疗,并发现新的病例。让我们大家位所有工作人员祈祷,让他们都能安全的免受任何灾难,并获得健康和力量来面对这场危机。

你们留在家中就是对KKM最好的帮助,时刻注意个人卫生,并与卫生官员和安全人员合作。当被问话时一定要诚实。

请协助KKM所有工作人员,请你安分留在家里。

原文:

Sehingga jam 12 pm pada 20 Mac 2020, terdapat 45 kes COVID-19 di negeri Perak. Ini termasuk 2 orang pesakit yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh.

Salah seorang pesakit ICU tersebut merupakan seorang Pakar Perubatan Perubatan Kecemasan (Emergency Medicine Physician) daripada sebuah hospital KKM di Perak. Beliau merupakan staf kesihatan KKM kedua yang memerlukan bantuan pernafasan di ICU. Manakala seorang lagi pesakit berusia 63 tahun merupakan peserta perhimpunan Ijtimak Tabligh di Masjid Jamek Sri Petaling. Kedua-dua pesakit kini berada dalam keadaan kritikal tetapi stabil. Tiada kematian seperti mana yang ditularkan di media social.

Petugas kesihatan KKM seluruh negara sedang berusaha sebaik mungkin dalam memberi rawatan kepada pesakit-pesakit COVID-19 serta mengesan kes-kes yang baharu. Marilah kita bersama-sama berdoa agar petugas kesihatan dilindungi daripada sebarang malapetaka dan diberikan kesihatan serta kekuatan menghadapi krisis ini.

Anda semua boleh membantu kami dengan duduk di rumah, sentiasa menjaga kebersihan diri dan beri kerjasama sepenuhnya kepada petugas kesihatan dan pihak keselamatan. Jujurlah apabila diminta maklumat.

Bantu kkm dan Duduk di rumah.


Like Rojaklah Facebook!不出门也能知天下事~