◤新山脚车党8死8伤惨剧◢马来车主也忍不住为女车主讲话: 我也差点被脚车党害到出车祸! 好心劝他们回家, 他们不领情还… 太过份了!


新山腳車黨8死8傷慘劇最新進展:馬來車主挺身為女車主抱不平:這些馬來腳車黨太囂張!我也曾數次被他們害得差點發生嚴重車禍!

這位馬來車主說,我曾勸他們深夜不要留在高速大道上,太危險了;他們不但不聽,還對我比不雅手勢及喝倒彩!

這位馬來車主名叫山希爾,是一名兼職Uber司機。他說,昨天半夜發生的8死8傷車禍慘劇固然非常不幸,但是這些無法無天囂張跋扈的馬來腳車黨嚴格說來是咎由自取。

他表示非常同情那位女車主。《我也曾經多次差點撞上這些馬來腳車黨,這些少年兒童經常三更半夜在高速大道上霸佔車道飆車,把改裝過的腳車當成摩托車那樣狂飆,罔顧其他高速大道使用者的安全。

他說,這些狂妄的少年兒童不聽勸告,他好心勸他們回家,不要這樣玩命,他們非但不聽,還對他比不雅手勢和喝倒彩,怪他多管閑事。

《這些馬來少年根本不怕大人,我們的勸告他們都當成耳邊風!》山希爾感嘆道:《今天發生了慘劇,我一點都不覺得意外,我認為這是遲早會發生的,只是不知道誰會是那個倒霉的車主罷了。》

根據附近居民透露,這批馬來腳車黨人數眾多,他們年齡介於8歲至17歲左右,平時喜歡在午夜12點過後到Jalan LingkaranDalam路口集合玩腳車;尤其是非法賽車,他們的腳車都是經過特別改裝的。

這些腳車黨大概從2005年開始就存在了;他們每個星期都會到這裡來集合。他們霸佔高速公路,在公路上表演雜技,無視往來的車輛,更不理會其他公路使用者的安全。

一名在案發現場附近的KFC工作的員工希爾米則說,警方過去曾經多次進行取締,但是這些腳車黨根本不害怕警方。警察來了他們就躲,警察一走他們又回到現場集合,好像跟警方萬捉迷藏一樣。

《他們最近也曾經發生過車禍,其中一名腳車黨在附近交通燈前撞上一輛轎車后,導致轎車損毀,他的胸骨也斷了;但是看來其他人都不當一回事,沒有從車禍中吸取教訓。》希爾米說:《希望這一次嚴重車禍可以喚醒他們,犧牲了那麼多條生命,也毀了22歲女車主的一生,如果再不醒覺,那太可悲了!》

Saya pernah kena 『boo』 dengan remajaberbasikal

Masyarakat sekitar Jalan Lingkaran Dalam, Johor Bahru berharaptragedi meragut nyawa 8 remaja berbasikal lewat malam semalam jadipengajaran supaya 「trend」 bahaya itu dapat dihentikan.

JOHOR BAHRU: Penduduk setempat di Jalan Lingkaran Dalam berkatahanya kemalangan maut dapat menginsafkan remaja 「pelumba basikal」haram pada waktu malam, supaya aktiviti berbahaya yang berlangsungsejak bertahun-tahun lamanya itu, akhirnya dapat dihentikan.

Shamsir Firdaus, seorang pemandu Uber di sekitar Dataran SeriGelam ketika menceritakan pengalamannya berdepan dengan kumpulanremaja basikal itu berkata, beliau sendiri pernah hampir terlanggarmereka kerana sesuka hati menggunakan jalan kereta sebagai laluanberbasikal.

「Saya pernah juga nyaris nak langgar mereka, sampai saya marahdan suruh mereka balik. Cuba bayangkan jika mereka ini anak kita.Mesti kita marah sebab keluar lewat malam dan berlumba basikalpula.

「Tetapi saya pula kena 『boo』 balik. Remaja sekarang tak takutdengan kita orang dewasa,」 katanya kepada FMT ketika ditemui dikawasan Jalan Lingkaran Dalam, di sini malam tadi.

Katanya, kumpulan remaja terbabit akan berlumba basikal dantidak menghiraukan sesiapa pun yang memarahi mereka.

「Mereka tak takut polis, dan remaja ini sudah lali dikejar,ditangkap dan dirampas basikal. Bagi saya bagus jadi macam ini,jadi pengajaran kepada remaja lain. Selagi belum jadi sesuatumereka tidak akan hirau.

「Bila jadi sesuatu macam ini baru sedar. Sejak dulu lagi memangmacam ini. Aktiviti remaja berbasikal pada lewat malam ini berlakusejak 10 tahun lalu lagi, malah sudah jadi 『trend』,」 katanya kepadaFMT ketika ditemui di kawasan Jalan Lingkaran Dalam.

Helmi Abdul Jalil, pekerja di KFC berhampiran tempat kejadianberkata sebelum ini ada satu kemalangan membabitkan remajaberbasikal lewat malam sehingga menyebabkan dahi koyak.

「Pernah ada kemalangan dekat lampu isyarat di Jalan LingkaranDalam. Remaja berbasikal itu langgar sebuah kereta sehingga dahinyakoyak. Kemalangan itu berlaku pada awal Januari sebelum cuti akhirtahun sekolah berakhir.

「Tetapi, malangnya mereka tetap tidak insaf, setiap mingguberkumpul di sini dan naik basikal yang diubahsuai. Basikal merekapelik, 『handle』 tidak ada di bahagian atas, tetapi bertukar kebawah.

「Kena kejar polis sudah macam mainan mereka. Bila polis datang,mereka lari dan sorok. Bila polis pergi, mereka datang balik diJalan Lingkaran Dalam ini dan sambung semula aktiviti mereka,」katanya.

Dalam kejadian awal pagi Sabtu lalu di Jalan Lingkaran Dalam,bersebelahan Tanah Perkuburan Mahmoodiah, berlaku kemalangan ngeriapabila sebuah kereta merempuh sekumpulan 30 penunggang basikal,yang semuanya remaja berumur 13 dan 17 tahun.

Enam antara mereka maut di tempat kejadian, manakala 2 lagimeninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital SultanahAminah, yang jaraknya kurang 5km dari lokasi kejadian. Setakat ini,2 lagi dalam keadaan kritikal manakala 6 yang lain cedera.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan ACP Sulaiman Sallehberkata dalam kejadian 3 pagi itu, kumpulan remaja berbasikaldipercayai menghalang Jalan Lingkaran Dalam dan jalan sekitarsebelum dirempuh seorang pemandu wanita berusia 22 tahun.

Shamsir berkata malam minggu dan musim cuti sekolah menjadiwaktu kemuncak untuk mereka berkumpul dan melakukan aktivitiberlumba basikal di Jalan Lingkaran Dalam.

「Biasanya, mereka akan berkumpul dari jam 12 tengah malam hingga6 pagi dengan menunggang basikal yang diubah suai dan berkumpul diDataran Seri Gelam.

「Mereka ini kebanyakannya datang dari luar kawasan pusat bandarraya. Ada yang datang sejauh dari Permas Jaya, Taman Desa Mutiara,Kempas dan Skudai.

「Sepanjang perjalanan mereka mengayuh basikal itu, mereka akanmelalui kawasan lebuh raya. Dan lebih bahaya ialah mereka tidakmemakai peralatan keselamatan langsung untuk berkayuh hingga keDataran Seri Gelam,」 katanya.

Wujudkan undang-undang baharu

Shamsir berkata kerajaan negeri Johor perlu mewujudkan satuundang-undang yang lebih tegas dengan mengehadkan remaja untuktidak keluar rumah selepas jam 12 tengah malam.

「Jadi jika kejadian seperti ini berlaku, tindakan bolehdikenakan kepada ibu bapa remaja yang bersalah. Ini kerana merekamembiarkan anak mereka keluar sehingga lewat malam.

「Remaja sekarang tahu apa. Mereka tahu seronok saja. Kerajaan negeri perlu kenakan denda. Ibu bapa perlu didenda,」 katanya.

来源:fun01

Like Rojaklah Facebook!不出门也能知天下事~~